Media
on ymmärrettävä hyvin laajasti. Media sitoo ihmiset julkisuuteen, toisiinsa,
teknologiaan ja laitteisiin. Internetin yleistymisen ja mobiiliteknologian kehittyessä
medioiden rajat ovat hämärtyneet, siksi median käsittäminen eri viestintävälineistä
koostuvaksi alueeksi ole enää mielekästä. Media on nykyisin vuorovaikutusta ja
keskinäistä viestintää ihmisten välillä. (Seppänen & Väliverronen 2012).
Arjesta
on tullut mediavälitteistä eli arki on medioitunut (Lehtonen 2001, 15). Median
toiminnan ja uusien ilmentyminen ymmärtäminen vaatii oman mediakokemuksen
pohtimista ja näkemistä osana laajempaa kulttuurista jäsentymistä.
Mediakasvatuksen tutkijat pitävä oman mediasuhteen arviointia ja reflektointia
mediakasvatuksen ydinalueena (Herkman 2007, Merilampi 2014) Siksi myös
opettajilla on tärkeä rooli, sillä he voivat kasvattaa nuoria arvioimaan omaa
mediasuhdettaan ja –kokemuksiaan. Mediakasvatuksen tavoitteena on opettaa medialukutaitoa,
lukutaidon kehitystä ohjaavat kuvaruudun tuleminen hallitsevaksi
viestintävälineeksi kirjan sijaan. Nämä siirtymät muuttavat ihmisten tapoja
olla yhteydessä toisiinsa ja yhteiskunnan valtarakenteisiin. Tekstin lukeminen
muuttuu, kun tietokoneen tai älypuhelimen näytöllä tekstin visuaalisia puolia
kuten fontteja ja kehyksiä korostetaan (Kress 2003) Digitaalisten medioiden
tulo vaatii uusia lukutaitoja. Uudet lukutaidot ovat osa digitaalista
kulttuuria, jossa digiaineisto tai materiaali voidaan jakaa esimerkiksi reaaliaikaisesti
Internetin välityksellä. Medialukutaito korostaa yhteisöllisyyttä, jakamista,
hajautettua asiantuntijuutta ja ihmisten mahdollisuutta muokata tekstejä sekä
tuottaa merkityksiä yhdessä. (Lankshear & Knobel 2011, 55-58). Medialukutaito
syntyy nuorten, kasvattajien ja asiantuntijoiden vuorovaikutuksen tuloksena
osana nuorten mediakulttuurista arkea. Medialukeminen on vuorovaikutusta, jossa
osallistujat keskustelevat toistensa kanssa, punnitsevat eri vaihtoehtoja ja
edistävät mediakulttuurin mahdollisuuksia hyvään. (Kupiainen & Sintonen,
2009, 32)
Mediakasvatus
tulisikin siis perustua dialogisuuteen, siksi opetuksessa on tärkeätä hyödyntää
oppilaiden omia kokemuksia aiheesta. Dialogisessa opetuksessa ja oppimisessa
tieto ymmärretään dialektiseksi ja konstruktoiduksi, joka syntyy
oppimisprosessissa. Dialogisuus tarkoittaa myös sitä, että kaikki mukaan lukien
opettaja ovat oppijoita. Dialoginen mediakasvatus ei opeta oppilaille, miten
asiat ovat, vaan korostaa, että todellisuus on avoin ja muutettavissa.
Asiantuntijuus rakentuu avoimuuden, vastavuoroisuuden ja luottavaisuuden
perustalle. Asiantuntija ei hallitse muuttuvaa maailmaa omalla tiedollaan, vaan
osaa arvioida muiden tuottamaa tietoa ja omaansa kriittisesti. Kriittisyys tarkoittaa
tässä yhteydessä, että asiantuntija ymmärtää, että tieto tuotetaan
sosiaalisesti osana tietyssä yhteiskunnallisissa olosuhteissa. Tietoa myös
tulkitaan ja käytetään erilaisissa yhteyksissä. (Suoranta & Moisio 2006,
52)
Opettamallani
Digitaalinen palvelumuotoilu –kurssilla dialoginen mediakasvatus tuli esille
hyvin konkreettisesti dialogisena mediakasvatuksena. Tunnin aiheena oli
digitaalinen palvelupolku ja välineitä sen kehittämiseen. Kävimme läpi
digitaalisen palvelupolun vaiheita teorian avulla. Lisäksi kävimme läpi sitä,
miten erilaiset viestintäkanavat toimisivat saumattomasti yhteen antaen kaikki
samanlaisen asiakaskokemuksen. Teoreettisen osuuden jälkeen toteutimme
työpajan, jossa opiskelijat rakensivat digitaalisen palvelupolun omasta harjoitustyöstään.
Opiskelijat asettuivat asiakkaan asemaan kokeakseen digitaalisen palvelupolun
etukäteen tekemiensä konseptien mukaan. Tässä vaiheessa opiskelijoiden tuli
pohtia eri medioita kriittisesti ja pohtia, missä kanavissa he haluavat olla
esillä ja mihin he panostavat. Heidän piti myös pohtia, minkälaista viestiä he
haluavat eri kanavilla välittää. Opiskelijat esittivät työpajan toteutuksen,
josta kaikki opiskelijat ja mukaan lukien opettaja oppivat hyödyntämään eri
kanavissa viestimistä. Tunti jatkui seuraavaksi digitaalisten asiakaskokemusten
strategian määrittämisellä. Käsittelimme tunnilla digitaalista ajattelutapaa,
joka on filosofia, jonka tarkoituksena on nähdä ja ratkaista laajat suuntaukset
ja mahdollisuudet esimerkiksi digitaalisen asiakaspolun elinkaaren ajalta.
Tämän
jälkeen kävimme läpi digitaalisen palvelumuotoilun välineitä, esimerkiksi
prototyökalua Proto.io, Marvelapp, JustinMind, Origami Studio, digitaalisia
tuotesuunnitelualustoja Invision, AutoDesk, Tallyfyl sekä käyttäjän tarina polun
rakentamista Visual Paradigmilla. Opiskelijat valitsivat itse, mitä alustaa
haluava kokeilla. Opiskelijoilla oli 20 minuuttia aikaa tutkia ja kokeilla
digitaalisen palvelumuotoilun ilmaisia sovelluksia, jonka jälkeen kävimme
sovelluksia yhdessä läpi. Opetus oli dialogista, yhdessä oppimista, opimme
hyviä ja huonoja puolia sovelluksista. Opiskelijat innostuivat nimenomaan
dialogisesta opettamisesta, johon heidät oli otettu mukaan
asiantuntijaroolissa. He myös hakivat sovelluksista tietoa mikä madalsi kynnystä
käyttää sovelluksia jatkossakin. Syvällinen ohjelmien opetus olisi vaatinut
enemmän tunteja ja niiden kokeileminen herätti kiinnostuksen sovelluksia
kohtaan. Sovelluksien käyttämisen oppii vain käyttämällä samoin kuin medioiden
mukaan ottamisen opetuksen käytänteisiin. Itse haluan oppia hyödyntämään
jatkossakin Marvelin prototyökalua, siksi tämä oli oppimiskokemus myös
itselleni.
Lähteet
Herkman, J. (2007) Kriittinen
mediakasvatus. Vastapaino: Tampere.
Kress, G. (2003) Literacy in the New
Media Age. Routledge: London.
Kupiainen, R. & Sintonen, S.
(2009) Medialukutaidot, osallisuus, mediakasvatus. Palmenia – Helsinki
University press: Helsinki.
Lankshear, C. & Knobel, M. (2011)
New Literacies: Everyday Practices and Social
Learning. Maidenhead: Open University Press.
Learning. Maidenhead: Open University Press.
Lehtonen, M. (2001) Post scriptum:
Kirja meditoitumisen aikakaudella. Vastapaino: Tampere.
Merilampi, R-S. (2014) Mediakasvatuksen perusteet.
Avain: Helsinki.
Seppänen, J. & Väliverronen, E. (2012):
Mediayhteiskunta. Vastapaino: Tampere.
Suoranta, J. & Moisio, O-P. (2006) Critical
Pedagogy as Collective Social Expertise. International Journal of Progressive
Education 2(3). Artikkeli Sivut 47-64.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti