Mielen hyvinvoinnissa on kyse
elämän mielekkyyden kokemisesta sekä myönteisestä hyvinvoinnin tunteesta.
Mielen hyvinvointi syntyy myönteisestä tunne-elämästä ja ajatuksista sekä
sosiaalisesta vuorovaikutuksesta ja elämän merkityksellisyyden kokemuksista.
(Tamminen ym. 2013, 9) Kun mieli voi hyvin, mahdollistaa se korkeakouluopetuksessa
haasteista selviytymisen vaivattomasti samoin opiskelussa muodostuneiden
ihmissuhteiden ylläpitämisestä jopa elinikäisten ystävien syntymisestä
korkeakoulun yhteisössä. Mielen hyvinvointi vaikuttaa arjessa jaksamiseen ja
opetuksessa on tärkeätä vahvistaa opiskelijoiden itsetuntoa ja antaa heidän
oivaltaa omia vahvuuksiaan ja oppia tunnistamaan opiskelussa omia mielenkiinnon
kohteitaan. (THL 2014, Heikanen ym. 2006, 23)
Mielen hyvinvoinnin edistäminen
Mielenhyvinvointia voidaan
edistää vaikuttamalla mielenhyvinvoinnin tekijöihin, joita ovat yksilölliset-,
sosiaaliset ja vuorovaikutukselliset-, yhteiskunnan rakenteelliset- ja
kulttuuriset sekä biologiset tekijät. (THL 2014) Yksilöllisiin tekijöihin
kuuluvat identiteetin, sopeutumiskyvyn ja itseluottamuksen vahvistaminen. Identiteettiä
voidaan pitää korkeakoulutuksessa vahvan akateemisen kiinnittymisen ja
orientaation tuloksena, jolloin opiskelijat ovat pohtineet sellaisia
kysymyksiä, kuin millaisia he ovat olleet, millaisia he haluaisivat olla ja
millaisia heidän oletetaan akateemisessa koulutuksessa olevan (ks. Poutanen,
Toom, Korhonen & Inkinen 2012). Yliopistossa opiskelu on yksilön kannalta
merkittävä ajanjakso, silloin rakennetaan koulutuksen kautta syntyvää opiskelijaidentiteettiä
sekä akateemista identiteettiä. Akateeminen identiteetti rakentuu yhdessä
tieteellisten ajattelutaitojen ja uuden tiedon tuottamisen taitojen
kehittymisen kanssa, kun opiskelija osallistuu yliopistokulttuuriin. Omaa
ammatillisuutta pohtiessaan yksilö puolestaan miettii omia vahvuuksiaan ja
toimintatapojaan suhteessa työhön ja kehittyvään ammatilliseen identiteettiin. (Kouvo,
Laurio & Puukari 2009, 444) Sosiaaliset- ja vuorovaikutukselliset taidot ovat
alusta lähtien tärkeä osa yliopisto-opintoja, siksi opiskelijoille tulee
tarjota tukea niin akateemisin kuin sosiaalisiinkin haasteisiin (Ahrio &
Holttinen 1998, 33, Kuh ym. 2005, 111). Yliopisto-opintojen aloittamiseen ja
siihen liittyvään uuteen elämänvaiheeseen kuuluu myös sosiaalisten suhteiden
muuttuminen. Uusi elämänvaihe näkyy sosiaalistumisena moniin erilaisiin
konteksteihin, kuten yliopistoyhteisöön. (Tiilikainen 2000, 83, 99) Ylijoki (2004,
67) katsoo, että tieteenalan kulttuuriin sosiaalistumista voidaan pitää ehtona
tiedeyhteisön täysivaltaisen jäsenyyden saamiselle (ks. myös Aittola 1998, 199). Sosiaalistuminen voidaan nähdä mahdollisuutena
ymmärtää yliopistoyhteisössä
vallitsevaa kulttuurista mallia. (Tiilikainen 2000, 84; Ylijoki 2004,
72). Yliopistoon sosiaalistumiseen vaikuttavia tekijöitä ovat erilaiset
akateemiset heimot, niiden tavoitteet, toimintamuodot, traditiot, uskomukset ja
arvot (Ylijoki 2004, 132). Yhteiskunnan rakenteelliset- ja kulttuuriset tekijät
ovat tärkeä osa yliopisto opiskelijan mielen hyvinvointia. Yhteiskunnassamme
kaikilla on mahdollisuus korkeakouluopintoihin ilman taloudellista huolta,
koska korkeakoulutus on maksutonta. Siitä on edelleen pidettävä kiinni. Suomalainen
yhteiskunta on aina ollut monikulttuurinen. Valtakulttuurin ohella eri
kansallisuudet, etniset ryhmät, alakulttuuri ja muut sosiaaliset ryhmät ovat
osa monikulttuurista yhteiskuntaa.
Mielen hyvinvointi korkeakoulussa
lähtee yliopistolaista, jossa keskeistä on tarjota opiskelijoille laadukasta
opetusta. Opiskelijoiden vastuuna on myös itse olla aktiivinen toimija
yliopistoyhteisössä ja ottaa vastuuta opintojen etenemisestä. Opiskelijoiden
hyvinvointia voidaan edistää oppilaiden yksilöllisiä tavoitteita tukien
mahdollisuuksien mukaan. Näen tärkeänä verkostomaisesti toimivan hajautetun
asiantuntijuuden tietojen jakamisen, jossa jokainen verkostossa oleva voi
hyötyä niin opiskelijat kuin opettajat, professorit ja muu akateeminen yhteisö.
Akateeminen heimo on oma yhteisönsä, jonka jäsenien pitää tukea yhdessä kaikkien
hyvinvointia, yhteisen hyvän akateemisen yhteisön ylläpitämisessä sekä
tutkimuksen, innovaatioiden syntymisen ja opetuksen kehittämisessä.
Lähteet
Ahrio, L. & Holttinen, J.
(1998) Työelämäpalautteella osuvuutta opiskeluun. Tampereen yliopiston
opintotoimiston tutkimuksia ja selvityksiä 39. Tampere: Tampereen yliopisto.
Aittola, T. (1998) Yliopisto
oppimisympäristönä. Teoksessa Laurinen, L. (toim.) Koti kasvattajana, elämä
opettajana. Kasvatus- ja oppimiskulttuurit tutkimuskohteina. Juva:
WSOY-kirjapainoyksikkö, 190–212.
Heiskanen, T., Lyytikäinen, M. & Sassi, P. (2006)
Miten mielenterveyttä edistetään. Helsinki: Suomen Mielenterveysseura.
Kouvo
A., Lairio, M. & Puukari, S. (200). Yliopisto-opiskelu osana opiskelijan
elämän ja identiteetin rakentumista. Kasvatus 40 (5), 443‒453.
Kuh,
G.D., Kinzie, J., Schuh, J.H., Whitt, E.J. & Associates. (2005) Student
success in college: Creating conditions that matter. San Francisco: Jossey –Bass.
Poutanen, K., Toom, A., Korhonen, V. & Inkinen, M. (2012) Kasvaako akateeminen kynnys liian korkeaksi? –
Opiskelijoiden kokemuksia yliopistoyhteisöön kiinnittymisen haasteista.
Teoksessa M. Mäkinen, J. Annala, V. Korhonen, S. Vehviläinen, A-M.
Norrgrann, P. Kalli & P. Svärd (toim.) Osallistava korkeakoulutus. Tampere:
Tampere University Press.
Tamminen,
N., Solin, P., Lassander, M. & Stengard, E. (2013) Mielenterveyden
edistäminen kouluissa. Käännös teoksesta ”Mental Health
Promotion Handbook -Educational Setting”. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin
laitos. Saatavissa STM:n hallinnonalan avoimesta julkaisuarkistosta: https://www.julkari.fi/handle/10024/110540.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. (2014) Mielen
hyvinvointi. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Saatavissa: https://www.thl.fi/fi/web/terveyden-edistaminen/toimijat/terveyden-edistaminen-eri-toimialoilla/terveyden-ja-hyvinvoinnin-edistaminen-ammatillisessa-koulutuksessa/mielen-hyvinvointi.
Tiilikainen, A. (2000) Uusi opiskelija ja yliopisto.
Opiskelijoiden ensimmäisen opintovuoden kokemukset ja vastaanotto yliopistolla.
Opiskelijajärjestöjen tutkimussäätiö Otus rs 17/2000. Helsinki: Yliopistopaino.
Ylijoki, O. H. (2004)
Akateemiset heimokulttuurit ja noviisien sosialisaatio. Tampere: Vastapaino.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti