Ongelmaperustaisen pedagogiikan
(Problem-Based Learning) kantavana ajatuksena on, että oppiminen ja sen ohjaus
rakennetaan työelämälähtöisen ongelman ympärille. Ongelmalähtöinen oppiminen on
alun perin lääkärikoulutukseen kehitetty opetussuunnitelmallinen uudistus,
jossa opetus ja oppiminen rakennetaan ongelmien ympärille eikä oppiaineen
ympärille. Tämä tarkoittaa sitä, että näin voidaan integroida teoreettista ja
käytännöllistä tietoa sekä eri oppiaineiden sisältöjä ja opetusta. Ongelmalähtöistä
oppimista toteutetaan useimmiten ryhmätyöskentelynä, jossa opetuksen
lähtökohtana on autenttinen ongelma. Ongelmalähtöisen oppimisen
peruselementtejä ovat ongelman muotoilu, itseohjautuva oppiminen, reflektointi,
absrahointi ja tiedon soveltaminen. (Salminen & Suhonen 2008, 16)
Kognitiivis-konstruktiivisessa
lähestymistavassa korostuu ratkaisukeskeisyys. Tällöin tärkeintä on ratkaista
kohteena oleva sisältöongelma sekä pysähtyä tutkimaan yksilöiden ja ryhmän
oppimista haittaavia tai edistäviä prosessitekijöitä. Tyypillisin sovellus on
Schmidtin (1983) seitsemän askeleen malli, josta arvioinnin vaihe puuttuu
kokonaan. Ongelmanratkaisun rationaalisuutta korostavissa kognitiivisissa
askelmalleissa (esim. Schmidt 1983) oppiminen alkaa annetusta ongelmasta.
Ongelmaa käsitellään ryhmä eli tutoristunnossa ja se voi olla esim. case-tapaus.
Annettu tapaus täsmennetään ensin ongelmana ja ideoidaan aivoriihessä
tuottamalla aikaisempaa tietoa aktivoivia selitysvaihtoehtoja. Pienryhmässä
opiskelijat keräävät tietoa, esittävät hypoteeseja, testaavat niitä ja tekevät
johtopäätöksiä. Prosessin aikana opiskelijat tuottavat kysymyksiä niiltä
alueilta, joilta tuntevat tarvitsevansa lisää tietoa. (Boud & Feletti 1999,
Poikkela S. 2003, Poikkela E., 2003) Tämän ensimmäisen ohjatun istunto- eli
tutorointivaiheen jälkeen alkaa itseopiskelun vaihe, jonka aikana opiskelijat
hankkivat tietoa ongelmanratkaisua varten yhdessä asettamiensa tavoitteiden
pohjalta.
Seuraavan istunnon alussa uutta
tietoa syntetisoidaan jäsentäen ongelmaa uudelleen, jonka jälkeen arvioidaan
ratkaisua ja oppimisprosessia (jos arvioidaan, sillä Schmidtin 7-jump –mallissa
arviointia ei ole esitetty lainkaan). Tämän jälkeen voidaan siirtyä uuden ongelman
käsittelyyn. (Poikkela 2001, 111)
Ongelmanlähtöinen oppimisen 7
askelta:
1) tapauksen liittyvien
käsitteiden selventäminen
2) ongelman määrittely
3) aivoriihi
4) ilmiötä kuvaavan selitysmallin
rakentaminen
5) oppimistavoitteiden muotoilu
6) itsenäinen opiskelu
7. opitun tiedon soveltaminen
(arviointi) (Schmidt 1983, Poikkela S. 2003, Poikkela E. 2003)
Kokemukselliseen oppimiseen
perustuvissa syklimalleissa ongelmien skaala on laajempi, jolloin lähtökohtana
voi olla skenaario-ongelma (Slien ym. 1993), jonka käsittely johtaa ideoinnin
ja jäsentelyn kautta täsmennettyjen ongelma-alueiden määrittelyyn, valintaan ja
muokkaamiseen oppimistehtäviksi. (Poikkela 2001, 111) Digitaalisen
palvelumuotoilun –kurssilla käytimme erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä
jäsentämään ongelmaa eli tarkastelimme eri menetelmien avulla ongelmaa eri
näkökulmista. Oppimistehtävät ohjaavat syklin alku- ja loppupuoliskojen välistä
tiedonhankintaa, jonka opiskelijat tekevät yksin, pareittain tai pienissä
ryhmissä. Syklin toinen puoli on ongelman uudelleen jäsentämistä, minkä jälkeen
siirrytään tarkastelemaan skenaariota oppimisen lähtökohtana ja tehdään
päätelmiä syklin jatkumisesta. Tämä tarkoittaa sitä, että arviointia esitetään
koko ongelmanratkaisuprosessin ytimenä, jolloin se tarkoittaa palautteen
antamista ja yhteistä arviointia syklin jokaisessa vaiheessa ja ryhmäistuntojen
lopussa. (Poikkela 2001, 111) Digitaalinen palvelumuotoilu –kurssilla tunti
alkoi aina teoriapainotteisella osuudella, jonka aikana esitettiin kysymyksiä
ja vastaukset herättelivät näkemään asioita eri näkökulmista. Sen jälkeen
toteutettiin työpaja, jonka aikana opiskelijat hakivat eri menetelmillä
vastuksia oman harjoitustyönsä ongelmaan. Sen jälkeen niitä käytiin yhdessä
läpi ja opiskelijat saivat palautetta sekä opettajalta että myös
vertaispalautetta. Askel- ja syklimallien väliset painotuserot tuottavat
erilaisia ohjauskäytäntöjä. Kognitiivisissa malleissa korostuvat
substanssiongelman rationaalinen ratkaiseminen ja tuotoksen arviointi. Syklimalleissa
taas arvioinnin ollessa jatkuvaa kyetään helpommin kiinnittämään huomiota myös
prosessiongelmiin, jotka nousevat esiin tarpeena kehittää oppimisen,
kommunikaation ja ryhmätyöskentelyn taitoja. (Poikkela 2001, 111)
Digitaalinen palvelumuotoilu
–kurssilla sovellettiin ongelmaperustaista oppimista, mutta itse opiskeluvaihe
tapahtui sekä tunnilla työpajojen aikana, että kotona, jossa opiskelijat
jäsensivät ja työstivät omaa harjoitustyötään eteenpäin. Opiskelijat nauttivat
ryhmätyöskentelystä, jossa heille annettiin välineitä ratkaista ongelmaa, mutta
ei valmiita vastauksia. Tarkoituksena oli tehdä ryhmien työskentelystä
helpompaa edistämällä ryhmän luovuutta käyttämällä erilaisia palvelumuotoilun
menetelmiä saada kaikkien asiantuntemus yhteiseen käyttöön. Tunneilla käytimme
palvelumuotoilun menetelmiä: Trend or Tech Matrixia, 8X8-menetelmää,
käyttäjäpersoonat–menetelmää, business model canvas –menetelmää, Affinity
diagram –menetelmää, Empatia kartta –menetelmää, kokeilusuunnitelman
toteutusta, skenaario–menetelmää, palvelujen roolileikkimisen –menetelmää,
palvelumuotoiluprosessin pelillistämisen –menetelmää, erilaisia digitaalisen
palvelumuotoilunvälineitä (matkapuhelimella testailtiin tai omalta
tietokoneelta), Brandcube–menetelmä, Nielsenin heurestista arviointia,
Swot-analyysin toteutusta ja palvelupolkua. Käytimme 14 erilaista menetelmää 10
kerran kokonaisuudessa. Voin todeta, että kurssimme oli menetelmärikas ja
kaikkia menetelmiä kokeilimme käytännössä. Tavoitteena oli tehokas ajankäyttö, ja
tuloksellisuus nähtiin lopputöiden esittelyssä. Harjoitustyö lisäsi
opiskelijoiden yhteisöllisyyttä. Samalla se vaati osallistujilta
vuorovaikutustaitoja, se vaati kykyä kuunnella toisten mielipiteitä ja lisäksi
rikastutti erilaisten menetelmien kautta ryhmän harjoitustöitä, mikä näkyi
hienosti oppitunneilla. Työpajoissa jokainen osallistuja pääsi tuomaan omaa
osaamistaan esille ja opettajana haastoin myös ryhmää miettimään eri
näkökulmista omaa tehtäväänsä.
Ongelmaperustaisessa oppimisessa
ongelmaskenaarion tehtävä on ymmärtää ongelmanratkaisua ja arvioinnin tehtävänä
on ymmärtää oppimisprosessia. Prosessin ohjaamisen ja tutoroinnin merkitys
tulee parhaiten esille siinä, että näitä kahta perustehtävää kyetään viemään
läpi ratkaisemalla niin substanssiin kuin sosiaaliseen kontekstiin (prosessiin)
liittyvät ongelmat. Ongelmaperustaisessa oppimisessa tärkeintä on opettajan kannalta
ammatillisen osaamisen jatkuva kehittäminen, joka sopii hyvin palvelumuotoilun
opetukseen. Palvelumuotoilussa on kyse jatkuvasta asiakaskokemuksen
parantamisesta, kuten ongelmaperustaisessa oppimisessa on kyse jatkuvasta
kehittymisestä. Kenelläkään ei ole varaa jäädä saavutetun osaamisensa varaan,
vaan jatkuvasti on opittava lisää niin prosessi- kuin substanssitietämyksenkin
alueella.
LÄHTEET
Bound, D. & Feletti, G.
(1999) Ongelmalähtöinen oppiminen: uusi tapa oppia. Terra cognita. Helsinki.
Poikkela, E. (2003)
Ongelmaperustainen pedagogiikka –teoriaa ja käytäntöjä. Univeristy Press,
Tampere.
Poikkela, S. (2003) Ongelmaperustainen
pedagogiikka ja tutorin osaaminen. Akateeminen väitöskirja. Tampere University
Press: Tampere.
Poikkela, E. (2001)
Ongelmaperustainen oppiminen yliopistossa. (Toim.) E. Poikkela & S.
Öystilä. (2001) Tutkiminen on oppimista – ja oppiminen tutkimista, Tampereen
yliopistonpaino, Juvenes Print Oy, 101-117.
Salminen, L. & Suhonen, R.
(2008) Oppiminen ja oppimismenetelmät ja niiden hyödyntäminen ammatillisen
kehittymisen tukena – raportti täydennyskoulutuksesta ja sen mahdollisuuksista,
Häneen ammattikorkeakoulu, Hämeenlinna 2008.
Schmidt, H.G. (1983)
Problem-Based Learningn: rationale and description. Medical Education 17(1),
11-16.
Silen, C., Domeij, D., Göransson,
A., Kjellgren, K. Tornvall, M.L., Qvicker-Andersson, M. (1993) Kvalitavit integrerad
examination för högskolans vårdutbilding. Hälsouniversitet. Linköping.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti